Afdelinger i Rodebutikken

lørdag den 15. oktober 2011

De ti bud - Rodebutikstyle

Jaah, når vi jo nærmer os søndagen, og jeg i øvrigt er i mit lidt religiøse hjørne (mest ovre i anger-hjørnet), så tænkte jeg at vi da lige skal have en lille snak (Eller. Jeg snakker. I læser. Hvis I gider. I skal ikke. Altså.) om de ti bud.
De bud som mine forældre dengang for 22 år siden valgte jeg skulle leve efter, og som jeg selv bekræftede i min spæde ungdom (jaa nu bliver det sentimentalt).


Anyways here we go, med rodebutikkens kommentarspor:


1. Du må ikke have andre guder
Nææh, det har jeg heller ikke. Jeg tror på Gud. Jeg tror på, at mennesket har brug for at klynge sig til en tro, et håb, en overbevisning, for at finde hvile når dagen og livet ender. På den anden side, siger jeg heller ikke, at andre trosretninger er forkerte. Det er blot en forskel på, hvordan vi vælger at tro. At der så er elementer i andre trosretninger jeg finder menneskediskriminerende og uforståelige, er noget andet. 



2. Du må ikke misbruge Herren din Guds navn
Det tror jeg da heller ikke jeg gør. Bruger det som udråb, når der er en følelse der skal forstærkes (nu er vi igen tilbage ved mine yndlingsudtryk for tiden; Jesus Christ, Kristus, Gud Fader osv.) Men det er jo ikke misbrug. Vel?



3. Du skal holde hviledagen hellig
Der falder jeg i. Jeg arbejder om søndagen. De ti bud tilgodeser ikke rigtig ejendomsmæglere. 



4. Du skal ære din far og din mor
Det gør jeg også. Synes jeg selv. Er ret god til at sige "Jeg elsker dig". 



5. Du må ikke slå ihjel
Det har jeg hverken gjort/ eller tænkt mig. Eller. Tæller myg, edderkopper og andre insekter med?



6. Du må ikke bryde ægteskabet
Der er jeg ikke nået til endnu. Men håber jeg da ikke jeg kommer til at skulle.



7. Du må ikke stjæle
Åh. Tilgiv mig. Jeg stjal engang et jenka-tyggegummi i kiosken da jeg var omkring 7 år. Fik det så dårligt at jeg gik tilbage og afleverede det til kioskmanden. 



8. Du må ikke sige falsk vidnesbyrd imod din næste
Hmm. Det tror jeg da heller ikke jeg har gjort. Det kører da, det her!



9. Du må ikke begære din næstes hus
Hvad betyder det? At jeg ikke må være misundelig på min venindes lækre nørrebro-lejlighed? I så fald, foregive me father, for I have sinned. 



10. Du må ikke begære din næstes hustru, folk eller fæ eller noget, der hører din næste til
Øhm.. Der var jo dengang jeg kom til at være sammen med min venindes x-kæreste... Men det var da kun fordi hun havde været sammen med min! (laahaaang og gammel historie - noget med en roskilde festival i 2006, et telt, en ny kæreste og en x-kæreste. Vi taler ikke rigtig sammen den dag idag - hende og jeg. Ups.)


Nåå, det var da ikke så slemt som jeg havde frygtet. Det klarer jeg da okay, det der kristen-noget.
Fedt. 


Nu vil jeg kaste mig tilbage i dynerne med de for vildeste menstruationssmerter (damn fortidsmig, der synes det var en pissefed idé at springe to pauser over - så kommer smerterne jo med 2*styrke. Idiot.) og se sex and the city, og overveje hvad jeg skal finde på at bruge resten af dagen på. 


// Over and out 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar